Вељко Станојевић

(1892–1967)

Вељко, син Витомира Станојевића и Јелисавете (Лонгиновић), унук Јеремије Станојевића, био је академски сликар.
Још у основној школи код Вељка се јавља љубав према уметности, посебно сликарству. Инспирисан пореклом и породичним причама, још у основној школи слика композиције историјских скупова и битака. Тој тематици се враћа и у зрелим уметничким годинама. Од 1911. до 1914. похађа Уметничко- -занатску школу у којој му је цртање предавао Љубомир Ивановић, а сликање Марко Мурат. Његову жељу за даљим усавршавањем прекида Велики рат. У духу родољубља, у којем је одрастао и васпитаван, пријављује се у добровољце. Импресионистичку фазу, коју је започео дружењем са Костом Миличевићем, Боривојем Стевановићем, Живорадом Настасијевићем, Николом Бешевићем и другим српским импресионистима Јеремија В. СтанојевићЗеоке | 150 тог времена, не напушта ни у рату, па ратна збивања, ликове сабораца, чак и за време боравка и лечења на Крфу, и медитеранске пејзаже приказује у духу тог уметничког правца. После демобилизације, тачније почетком 1920. године, са Бранком Поповићем, Мошом Пијаде и Бором Стевановићем оснива Удружење ликовних уметника Србије. Потом одлази у Париз, где се коначно усавршава и обликује као врхунски уметник. У трећој деценији XX века Вељко остаје упамћен као један од најзначајнијих српских сликара.

Вељко Станојевић

И модернист и класик, он има у себи, у исти мах, нечег примитивног и префињеног, стилизованог и слободног, спонтаног и хотимичног, колико рационалног, толико инстиктивног. Та разноликост и сложеност, то богатство контраста чине Вељка Станојевића уистину савременим модерним уметником и једним од најбољих које смо икад имали (Кашанин 1926: 72).
Пажња ликовних критичара и његово веома запажено сликарство у таквој уметничкој метрополи као што је Париз омогућили су му да излаже и да се дружи са светски познатим уметницима као што су Фужит, Ван Донген, Брак и Пикасо. По повратку у Београд 1934. године, ради као професор у Петој београдској гимназији, а посебно се посвећује историјској композицији и сакралној тематици. Његов најпознатији рад ове тематике је мозаик „Свети апостол и евангелиста Марко”, који се налази испред улаза у Цркву Светог Марка у Београду. Осим тога, са Јованом Бијелићем је осликао и бањалучку саборну цркву Храм Свете Тројице. Из тог опуса за нашу тему најзанимљивија је слика „Збор у Орашцу”.
У заточеништву у логору у Нирнбергу за време Другог светског рата остаје уметнички активан. Урадио је око 500 цртежа, портрета логораша. После повратка у Београд полако се повлачи са уметничке сцене, а остаће упамћена његова ретроспективна изложба 1957. године у Уметничком павиљону у Београду.
О Вељку, његов савременик, академски сликар и бивши професор ликовне академије, Александар Луковић Лукијан, за потребе ове публикације пише:
Као млади члан УЛУС-а 1952. године редовно сам присуствовао састанцима Удружења. Приликом једног скупа чланова приметио сам човека Вељко Станојевић (аутопортрет)151 | Зеоке елегантно обученог који се разликовао од мноштва скромно обучених чланова. Својим изгледом и понашањем деловао је господски. Касније сам сазнао да је то сликар Вељко Станојевић.
Сазнао сам и да је излагао на париском јесењем салону 1920. године, као и у већим градовима Америке (Њујорку, Бостону, Чикагу, Ворчестеру и Бафалу) са југословенским уметницима, па у Лондону 1929, у Барселони 1933. и у Риму 1937. Затим са групом „Облик”, чији је један од оснивача, у Бугарској, Грчкој, Чехословачкој.
У Београду септембра 1957. приредио је ретроспективну изложбу. У периоду 1920–1930. био је нада наше савремене уметности, личност веома цењена о којој је доста писала ликовна критика и у иностранству: Морис Ренал, Тибосон, Клод Моро, Камил Моклер, Франсоа Фоске, Валдемар Жорж. У нашим дискусијама се прочуо разликовањем двају естетских идеала: „beau и joli” (у слободном преводу лепо и пријатно, прим. прир.).
Резимирајући ликовни опус Вељка Станојевића, поводом изложбе „Вељко Станојевић – модернист и класик” у Београду 2015. године, Мишела Блануша поставља Вељка на место које му припада у историји српског сликарства:
Вељко Станојевић – класик модерног српског сликарства, заузима значајно место у систему универзалних вредности домаће историје уметности, оставивши за собом један огроман уметнички опус и изузетну уметничку каријеру која га из данашње перспективе позиционира као једног од најзначајнијих српских уметника међуратног периода који заузима незаобилазно место међу представницима српског и југословенског модернизма прве половине двадесетог века с посебним акцентом на интернационални значај његовог сликарства током двадесетих година ХХ века (Блануша 2015: 33).
Умро је у Београду 1967. године. Није имао потомства.
Scroll to Top